ХНАДУ продовжує активну участь у міжнародному європейському проекті Трансформаційна навчальна мережа для стійкості - допомога українській вищій освіті для забезпечення стійкої та надійної реконструкції (післявоєнної) України (TransLearnN), який стартував 10 січня 2023. Термін дії проєкту було пролонговано до 30 грудня 2025 року, враховуючи актуальність проєктних досліджень, цілями яких на сьогодні є:
Усі ці цілі сприяють головному пріоритету проекту - підтримці закладів вищої освіти та їхньої співпраці з українськими колегами у відповідь на війну в Україні, а також рекомендаціям Європейської асоціації університетів (EUA) та ключовим рекомендаціям ЮНЕСКО. Основні рекомендації включають впровадження принципів сталого розвитку в усі види діяльності, сприяння соціальній інклюзії, створення надійних структур управління з прозорим процесом прийняття рішень, підтримку інновацій та досліджень у сфері сталого розвитку, а також зміцнення партнерських відносин із громадою. Університети також повинні впроваджувати цифрові технології та відкриту науку, одночасно вдосконалюючи власну інфраструктуру сталого розвитку.
У вересні 2025 року команда кафедри екології, яка є відповідальним виконавцем одного з ключових пакетів проекту, прийняла участь у масштабному заході , одним з завдань якого була активна робота над розробкою подальшої дорожньої карти впровадження проєктних здобутків та напрацювань як для членів Консорціуму проекту, так і для всіх університетів, які зацікавлені в інноваційному оновленні для підтвердження статусу європейського університету майбутнього. Фахівці кафедри екології на чолі з координатором проектних завдань в ХНАДУ професора Наталії ВНУКОВОЇ прийняли участь у аналітичних дослідженнях, які проводила потужня команда фахівців асоційованого члена проектного Консорціуму TransLearnN - Асоціації професіоналів довкілля (Professional Association Of Environmentalists оf the World - PAEW).
Результати досліджень наглядно демонструють готовність суспільства та університетських спільнот до трансформації за принципами стійкості та можуть бути використані для подальшої роботи напрацювання практичних кейсів міжуніверситетських команд. Колектив ХНАДУ постійно демонструє відповідальність щодо готовності інноваційних трансформацій університету як «середовища дій: 2030» разом із суспільством, яке прагне стійкої та надійної реконструкції (післявоєнної) України.
Kharkiv National Automobile and Highway University (KhNAHU) continues its active participation in the European international project Transformational Learning Network for Sustainability – Supporting Ukrainian Higher Education for Sustainable and Resilient (Post-War) Reconstruction (TransLearnN), which started on January 10, 2023.
The project duration has been extended until December 30, 2025, considering the relevance of its research objectives, which now aim to:
strengthen the socio-political and leadership role of universities in the context of Ukraine’s sustainable reconstruction;
create an interdisciplinary educational network to develop and test innovative approaches to sustainable development in both teaching and applied research as a contribution to resilient (post-war) recovery processes;
support Ukrainian universities on their path toward sustainable university governance;
engage students as agents of change for sustainable and risk-resilient development.
All these goals contribute to the main priority of the project — supporting higher education institutions and their cooperation with Ukrainian partners in response to the war in Ukraine, in line with the recommendations of the European University Association (EUA) and UNESCO’s key guidelines.
The main recommendations include integrating the principles of sustainable development into all areas of activity, promoting social inclusion, creating robust governance structures with transparent decision-making processes, supporting innovation and research in sustainability, and strengthening partnerships with local communities. Universities are also encouraged to adopt digital technologies and open science, while improving their own sustainable infrastructure.
In September 2025, the Department of Ecology team, which serves as the responsible executor of one of the project’s key work packages, took part in a large-scale event focused on developing a roadmap for implementing the project’s outcomes and best practices — both for the project consortium members and for all universities interested in innovative renewal to reinforce their status as European universities of the future.
The experts of the Department of Ecology, led by Professor Nataliia Vnukova, the project task coordinator at KhNAHU, participated in analytical studies conducted by a strong team from the Professional Association of Environmentalists of the World (PAEW) — an associate member of the TransLearnN Consortium.
The research results clearly demonstrate the readiness of society and university communities for transformation based on sustainability principles and can be further used to develop practical case studies by inter-university teams.
The KhNAHU community consistently demonstrates its commitment to innovative university transformation as an “Action Environment: 2030”, together with a society striving for a sustainable and resilient (post-war) reconstruction of Ukraine.