Викладачі кафедри іноземних мов ХНАДУ в повному складі продовжують виконувати свої службові обов’язки не зважаючи на умови війни в яких перебувають і вони і здобувачі. Завдяки відділу ЛІТОС забезпечена робота навчального сайту університету https://dl2022.khadi.kharkov.ua де розміщені всі необхідні матеріали до кожної з дисциплін. В умовах війні було прийняте рішення, що заняття окрім синхронного онлайн режиму, який є найбільш прийнятним варіантом, можуть проводитися і в асинхронному, коли здобувачі можуть переглянути заздалегідь записані відео лекцій від викладачів та учбові матеріали, що розміщені на сайті. Якщо ж навчальний сайт тимчасово не доступний, викладач має змогу відправити необхідні матеріали та завдання здобувачам любим доступним шляхом, після чого перевірити їх виконання. При цьому викладачі кожний день звітують про режими проведення занять та присутність здобувачів.
При організації дистанційного навчання кафедра іноземних мов активно використовує сучасну педагогічну технологію так званого «перевернутого класу» (flipped classroom). Ідея технології, яка стає все більш популярною у всьому світі у зв'язку із повсюдним переходом на змішане навчання, полягає в тому, що основні етапи процесу викладання та навчання, у тому числі заняття у класі та виконання домашнього завдання, змінюються місцями. Тобто, теоретичний матеріал вивчається студентами індивідуально через перегляд та прослуховування відео- або аудіоматеріалів, записаних викладачем або завантажених з веб-сайтів в Інтернеті в готовому вигляді, тоді як заняття в аудиторії присвячені виконанню практичних завдань та обговоренню проблемних питань.
На заняттях з іноземної мови такий підхід може принести відчутну користь як викладачам, так і студентам, оскільки значно більше аудиторного часу можна присвятити вирішенню інтерактивних завдань.
Підхід дозволяє студентам, яким потрібно більше часу для розуміння певного матеріалу, вивчати його самостійно і не відставати від групи. Завдяки відеолекціям, які завжди доступні в Інтернеті, ті студенти, які змушені пропускати заняття через різні обставини, особливо в умовах воєнного часу, можуть швидко наздогнати інших. Перевернутий клас підвищує відповідальність студентів за навчання. Вони стають більш самостійними і мотивованими, ніж при традиційному підході. Їм доводиться вчитися розпоряджатися своїм часом, розвивати навички автономного навчання під час роботи з електронними ресурсами.
Однак підхід має низку недоліків, які визнаються як студентами, так і викладачами.
Однією з найгостріших проблем є необхідність безперешкодного доступу студентів до Інтернету для перегляду відео. Це особливо незручно для тих, хто має обмежений доступ до електронних ресурсів, особливо у теперішній час, коли Інтернет зв’язок є вкрай нестабільним.
Існує також проблема додаткового навантаження на викладача. Йому доводиться записувати та завантажувати лекції, що вимагає часу та навичок, розробляти інструменти, які дозволяють інтегрувати елементи перевернутого класу та аудиторного навчання, а також мотивувати студентів ретельно готуватися до занять.
Незважаючи на те, що підготовка відео вимагає часу та зусиль, як показав наш досвід використання цього підходу, після того, як матеріали вже створені, завантажені в Інтернет, розроблені тести та інтерактивні завдання до них, робота викладача значно полегшується, і в майбутньому дозволяє приділяти більше часу обговоренню дискусійних питань, вирішенню проблемних завдань та виконанню творчих завдань в аудиторії.
Цей підхід був протестований ще під час дистанційного навчання в період карантину Covid-19.
Викладачі кафедри розробляли аудіовізуальні курси для навчання здобувачів різних рівнів – бакалаврів, магістрантів, аспірантів. Студенти могли працювати з роликами у зручному для них темпі, прослуховувати їх стільки разів, скільки їм було необхідно для того, щоб почуватися на занятті впевнено.
Переглянувши напередодні відео, на занятті студенти виконували граматичні та лексичні завдання на основі відпрацьованого самостійно матеріалу та були готові до дискусії з різних проблем прикладного та оцінного характеру.
На спеціально створений YouTube ресурс студенти можуть заходити в будь-який зручний для них час і по стільки разів, скільки це необхідно в кожному конкретному випадку. Після роботи з ресурсом студенти надсилають викладачеві на перевірку тести на платформі Google Classroom, або виконують тести у гугл формах.
Також викладачі кафедри працюють із базовим підручником видавництва Cambridge University Press «Empower» (рівні A2, B1, B1+), що забезпечений аудіодоріжками і тестовими завданнями, які студенти можуть виконувати у зручний для них час. Усі матеріали викладено на навчальному сайті.
Більшість викладачів зустрічається зі студентами в Zoom, і з огляду на специфіку дисципліни і наявність спеціально розроблених для індивідуалізованого навчання матеріалів, такі заняття, як правило, приносять бажаний результат.
В цілому, кафедра прагне організувати роботу відповідно до сучасного вектору розвитку системи освіти, який виник завдяки вдосконаленню IT технологій – так званої персоналізації навчання, яка означає розширення автономності студента аж до його самоосвіти, створення можливості для студента вчитися там і тоді, де і коли йому зручно, що є дуже корисним у теперішній час.