Інтерв'ю зав. каф. автомобільної електроніки Гнатова А.В.

З огляду на те, що увесь цивілізований світ скорочує споживання нафти та газу, все більшої актуальності у транспортній галузі набувають автомобілі на електричній тязі. Харківський національний автомобільно-дорожній університет (ХНАДУ) одним з перших в Україні опанував підготовку фахівців за спеціальностями, потрібними саме для виробництва та обслуговування електрокарів. Попит на таких випускників зростає з року в рік.  

У МАЙБУТНЄ – ЕЛЕКТРОМОБІЛЕМ!

Україна наразі відвойовує свою незалежність від сусідньої країни-агресора. Це стосується не лише територіальної цілісності та ментальної ідентичності, але й енергетичної складової, яка десятиліттями формувалася за «погодженням» з РФ. Останнім часом наша держава впевнено переконує, що спроможна бути самостійною у цьому питанні, цілковито й повністю забезпечити себе необхідними енергоносіями, особливо електроенергією, якої в країні зараз виробляється вдосталь. Важливою складовою цього процесу є перехід автомобільного транспорту на електроживлення, що, за прикладом європейських країн, відбуватиметься активніше після нашої перемоги над ворогом. Сьогодні для України це дуже важливо.

Розробка освітніх програм з акцентом на енергозберігаючі технології в автомобільному транспорті розпочалася на кафедрі автомобільної електроніки ХНАДУ майже десять років тому. За цей час обсяги державного замовлення на таких фахівців суттєво зросли. Це пов’язано з тим, що електромобілі на вулицях українських міст перестали бути екзотикою, відповідно збільшився і попит на обслуговування та ремонт таких автівок.

– За сучасними трендами на перший план в автомобільній техніці виходить електрична складова. Це стосується як суто електричних авто, так і гібридних та водневих, в яких у якості силової установки використовується електропривод, – пояснює завідувач кафедри автомобільної електроніки,  доктор технічних наук, професор Андрій Гнатов. – Електромобілі в світі впевнено виходять на перші місця за кількістю продажів. Так, тільки одна модель флагмана електромобільного ринку – Tesla Model 3 – випереджає за продажами у своєму класі такі бензинові автомобілі, як BMW, Mercedes і Audi разом узяті.

В Україні також суттєво зростає попит на електромобілі, що викликає потребу в розбудові та розвитку інфраструктури для них. До нашої кафедри регулярно надходять звернення про допомогу в облаштуванні зарядних станцій та іншої інфраструктури для електромобілів від компаній, які займаються їх продажем й обслуговуванням. Так, у партнерстві з компанією «AutoEnterprise» (Харків) ми розробили серію зарядних станцій, які зараз вже працюють. Наразі електромобілем можна пересуватися між обласними центрами, бо через кожні 50 – 70 км є зарядні станції. Звісно, це ще не рівень США та європейських країн, але Україна впевнено рухається у цьому напрямку і навіть обігнала вже деякі країни Євросоюзу, маючи більш розгалужену мережу зарядних станцій.

Отже, невипадково профілюючою спеціальністю на нашій кафедрі є спеціальність 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», яка поєднує все, що стосується електричної складової автомобіля. У межах цієї спеціальності ми навчаємо бакалаврів за освітньою програмою «Електромобілі та автомобільна електроніка» і магістрів – за освітньою програмою «Електромобілі та енергозберігаючі технології». Кафедра здійснює підготовку висококваліфікованих фахівців у царині розробки, обслуговування, ремонту електричних систем, електронних систем сучасних електромобілів та інфраструктури, котра забезпечує їхнє функціонування.

На цей час загальний обсяг ліцензійного набору на 141-шу спеціальність в ХНАДУ становить 130 осіб, і наразі ми бачимо потребу в його розширенні.

Що вміють наші випускники? Вони знають принципи роботи, методи діагностики та пошуку несправностей сучасних електронних автомобільних систем і відповідно – електроніку цих систем, їхнє програмне забезпечення. Володіють навичками комп’ютерного моделювання, знаннями програмування сучасних мікроконтролерів. Більше того, вони не просто це знають, а використовують для удосконалення різних електронних систем.

До нас на кафедру часто звертаються керівники автотранспортних підприємств, салонів, СТО із запитом щодо фахівців з автомобільної електроніки і електромобілів. Попит на наших спеціалістів такий великий, що ми не завжди можемо його задовольнити, тому працедавці беруть до себе на роботу не лише випускників, але й студентів старших курсів. Крім того, наші студенти проходять практику та стажування на підприємствах і вміють розробляти електротехнічні системи автомобілів, проєктувати електромеханічне обладнання транспортних засобів, діагностувати, ремонтувати і підтримувати їх у справному стані.

Звісно, практична складова навчання базується на міцних теоретичних знаннях. Викладацький склад нашої кафедри опікується організацією студентських конференцій, гуртків наукової творчості, досліджень і розробок у галузі електромобілів та енергозберігаючих технологій. На нашій кафедрі за участі студентів створено вже два гібридних автомобілі та електроквадроцикл.

Кафедра автомобільної електроніки бере активну участь у європейських освітніх проєктах, що дозволяє не тільки вдосконалювати матеріально-технічну базу, але й підвищувати технології викладання і навички самих викладачів. Так, у межах проєкту Erasmus+ «Розвиток практично орієнтованої, спрямованої на студентів освіти у напрямку моделювання кібер-фізичних систем» ми розробили і впровадили у навчальний процес програму подвійних дипломів з нашими партнерами, серед яких Ризький технічний університет (РТУ).

Тобто, навчаючись за цією програмою, наші студенти, отримують одразу два дипломи – ХНАДУ (українського державного зразка) і РТУ (європейського зразка). Навчання відбувається почергово: семестр у нашому університеті, семестр – у наших партнерів. Ми синхронізували навчальні програми таким чином, що курс тієї чи іншої дисципліни, пройдений студентом у ХНАДУ, зараховується і в РТУ, і навпаки. Це свідчить про те, що ми покращили рівень навчання, а також компетенції нашого викладацького складу.

Завдяки цьому проєкту придбано комплекс для практичних досліджень електромобілів на базі Nissan Leaf, а також облаштовано сучасний комп’ютерний клас з інтерактивним обладнанням, де можна проводити дистанційні заняття з ефектом присутності в аудиторіях наших європейських партнерів.

У рамках цього Erasmus-проєкту наші студенти проходять стажування в Бельгії, Латвії та на Кіпрі, а наші викладачі мають можливість відвідати європейських партнерів з метою навчання і підвищення кваліфікації. Всю наявну та актуальну інформацію ми поширюємо у соціальних мережах, тож будь-хто з потенційних абітурієнтів може з нею ознайомитися.

 

Татьяна Буряковская

Першеджерело саті можна побачити на сайті газети Время: timeua.info/aktualnoe-segodnya/u-majbutn%d1%94-elektromobilem/


News by date

By Category