Еволюція освітньо-професійної програми (ОПП) має забезпечуватися отриманням зворотного зв’язку від стейкхолдерів, одними з яких є випускники. Саме випускники, які отримали фахову підготовку за ОПП, можуть, спираючись на власний досвід, оцінити її якість, практикоорієнтованість, перспективність для початку та розвитку кар’єри.

У вересні кафедра економіки і підприємництва розробила анкету для опитування випускників ОПП «Економіка» і «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», розмістивши її на сайті кафедри за посиланням docs.google.com/forms/d/1ZhcLoblRvjxpMtetekP6T-KgJw9N3lMdwvRZt9h0JMc/viewform.

У вересні-листопаді 23 випускники ОПП «Економіка» і «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність» пройшли анкетування та висловили свої думки щодо рівня задоволеності якістю освітніх програм.

Випускники надали відповіді на підставі власного досвіду працевлаштування після закінчення навчання та адаптації на робочому місці, оцінили отримані знання, уміння і навички, сформувавши рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм.

Працевлаштування. Після завершення фахової підготовки змогли працевлаштуватися 91,3% випускників, 4,4% випускників все ще шукають роботу, а 4,3% перебувають у декретній відпустці. Досить тривожним видається те, що перше робоче місце 52,2% випускників знайшли не за своєю безпосередньою спеціальністю, тоді як одразу працевлаштувалися за спеціальністю 39,1% випускників. Не мали труднощів при пошуку роботи 52,2% випускників, а от 47,8% зіткнулися з певними труднощами. Серед труднощів при пошуку роботи випускники відзначають: відсутність досвіду роботи (57,1%), низький попит на спеціальність на ринку праці (21,4%), інше (14,3%), недостатність професійних знань і навичок (7,1%). Працевлаштувалися за допомогою друзів 45% випускників, 20% − за допомогою батьків, 20% − знайшли роботу в інтернеті, 5% − за допомогою викладачів, 5% − звертаючись безпосередньо на підприємства, в установи та організації.

Адаптація на робочому місці. На запитання «Чи довелося Вам перенавчатися або навчатися новим знанням на робочому місці?» лише 18,2% випускників відповіли «ні». Навчалися новим знанням і навичкам на робочому місці упродовж місяця 40,9% випускників, 22,7% − від 1 до 3 місяців, 13,7% − упродовж тижня, 4,5% − більше 6 місяців.

Якість ОПП. Оцінювання отриманих знань, умінь і навичок здійснювалося випускниками за 5-бальною шкалою (де 1 бал – дуже погано, 5 балів – дуже добре) за такими напрямами: загальна теоретична підготовка за профілем; вміння застосовувати набуті знання у практичній діяльності; знання іноземних мов; використання інформаційних і комунікаційних технологій; отримання соціальних навичок.

За результатами бального оцінювання випускниками отриманих знань, умінь і навичок маємо такі усереднені бали:

●  загальна теоретична підготовка за профілем – 4,3 бали;

●  вміння застосовувати набуті знання у практичній діяльності – 4,1 бали;

●  знання іноземних мов – 3,5 бали;

●  використання інформаційних і комунікаційних технологій – 4,0 бали;

●  отримання соціальних навичок – 4,4 бали.

Рекомендації щодо вдосконалення ОПП. На запитання «Що необхідно додати у навчальний процес для покращення освітньої програми
(можливі декілька варіантів)?» 19 випускників із 23 респондентів відповіли «збільшити обсяг практичного навчання» та «запрошувати для викладання навчальних дисциплін фахівців-практиків». Чотири респонденти обрали варіант відповіді «збільшити обсяг теоретичного навчання». Три віддали перевагу необхідності «розширити освітні компоненти, що спрямовані на розвиток соціальних навичок (soft skills)». За переконанням двох випускників доцільним є збільшення обсягу самостійного навчання.

Рекомендації випускників щодо вдосконалення ОПП головним чином  стосуються:

– підвищення кваліфікації викладачів;

– оновлення теоретичної бази навчальних дисциплін;

– залучення до розроблення НМК навчальних дисциплін практиків, підприємців, керівників і власників підприємств;

– проведення практик на підприємствах;

– виконання практичних завдань на ПК із сучасним ПЗ;

– застосування інтерактивних методів навчання, зокрема бізнес-кейсів;

– удосконалення підготовки з іноземних мов;

– удосконалення підготовки з комп’ютерних технологій, зокрема інтернет-технологій і SMM.

 Більш детально з результатами опитування випускників можна ознайомитися на сайті кафедри економіки і підприємництва за посиланням https://fmab.khadi.kharkov.ua/kafedri/ekonomiki-i-pidprijemnictva/anketuvannja/anketuvannja-vipusknikiv/ («Результати опитування випускників у 2020 р.» → натиснути «Переглянути»).

Результати опитування випускників було розглянуто на засіданні кафедри економіки і підприємництва 04.12. 2020 р., за результатами чого прийнято таке рішення:

1. Відновити практику укладення комплексних договорів про співпрацю з підприємствами, установами, організаціями. Такий договір має передбачати комплекс напрямів співпраці кафедри з господарюючими суб’єктами, зокрема: рецензування практикуючими фахівцями НМК навчальних дисциплін; викладання фахівцями-практиками (за сумісництвом) або проведення навчальних семінарів/консультацій; запрошення фахівців-практиків на захисти курсових робіт, пітчі бізнес-проєктів; проходження здобувачами вищої освіти техніко-економічної, виробничої та переддипломної практики на підприємстві; підвищення кваліфікації НПП кафедри на підприємстві; працевлаштування випускників ОПП на підприємстві (за наявності вакантних місць).

У 2021 р. укласти не менше 10 комплексних договорів про співпрацю з підприємствами, установами, організаціями. Термін виконання – 01.12. 2021 р.

2. НПП переглянути робочі програми та силабуси навчальних дисциплін, підготувати пропозиції щодо їх удосконалення в напрямку посилення інтерактивної складової. Термін виконання – 21.12. 2020 р.

3. Гарантам і проєктним групам ОПП розглянути можливість надання здобувачам вищої освіти вибору англійської мови у якості мови навчання за певними компонентами ОПП з циклу дисциплін професійної підготовки. Термін виконання – 24.12. 2020 р.

4. Гарантам і проєктним групам ОПП підготувати пропозиції щодо можливостей проходження здобувачами вищої освіти інтерактивних тренінгів-практик в імітаційному бізнес-середовищі ViAL+. Термін виконання – 21.12. 2021 р.

5. Кураторам академічних груп бакалаврату організувати проходження здобувачами вищої освіти Національного тесту на цифрову грамотність «Цифрограм» з метою діагностування загального рівня цифрової грамотності, рівня знань і навичок студентів щодо основ комп’ютерної грамотності, інформаційної грамотності та вміння працювати з даними, створення цифрового контенту, комунікації та взаємодії у цифровому суспільстві, безпеки у цифровому середовищі, розв’язання проблем у цифровому середовищі та навчання упродовж життя. Ввести проходження тесту «Цифрограм» до самостійної роботи здобувачів вищої освіти на другому (магістерському) рівні з дисципліни «Цифрова економіка». Термін виконання – 25.12. 2021 р.

6. Підготувати пропозиції щодо вдосконалення МТБ кафедри, зокрема оновлення ПК і ПЗ. Термін виконання – 17.12. 2020 р.

7. Підготувати пропозиції щодо вдосконалення системи відслідковування кар’єрного шляху випускників з метою залучення максимальної кількості випускників для подальшого опитування. Термін виконання – 14.12. 2020 р.

Дякуємо нашим випускникам за участь у тестуванні, висловлені зауваження та надані рекомендації! Ваші відповіді допоможуть нам набагато якісніше здійснювати підготовку фахівців за освітньо-професійними програмами кафедри!

І.Ю. Шевченко,

зав. каф. ЕП,

проф.